kolmapäev, 10. september 2014

Kööginurk: borš talveks purki!

Tegin nädalavahetusel suuuuure laari borši supipõhja talveks purki. Kuna minu vana retsept ei leidnud kalli Abikaasa silmis heakskiitu, siis veetsin tunnikese netis surfates ja uut retsepti valides. Lõpuks langes valik Toidutares oleva retsepti kasuks, kuna sinna sisse käis lisaks porgand-peet-kapsale veel tomat ja kurk. Retseptis toodud kogustest sain ma umbes 8 liitrit supipõhja. Ma ei tea, kuidas see supiks tehtuna maitseb, aga kui ma täna poolikuks jäänud purgist seda maitsesin, siis oli küll tunne, et jess, jackpot! See supipõhi on imemaitsev ka niisama külma salatina! Ei pea üldse supiks keetma, et seda nautida. Ja kuna see on nii maitsev, siis panen tulevikutarbeks selle retsepti ka siia üles.


***********************************
Endatehtud boršipõhi 
Valmista suve lõpul, sügise algul suurem kogus boršipõhja ja pane purkidesse. Supi tegemiseks lahjenda seda 1:1 veega, lisa liha või vorsti ning soovi korral ka kartuleid.

 Koostis 
3 kg valge peakapsas
1 kg porgand
1 kg peet
1 kg kurk
1 kg tomat
1 kg sibul
0.5 l õli
200 g suhkur
5 -10 sl sool
5 lehte loorber
4 sl äädikas 30%
tilli
20 tera must pipar

Valmistamine:
1. Riivi porgandid ja peedid, viiluta kapsad.
2. Tükelda tomatid (soovi korral koori eelnevalt), kurgid ja sibulad.
3. Aja suures potis õli kuumaks, pane sinna riivitud peet ja porgand ning keeda 5 minutit.
4. Lisa kapsas, pipar, sool, suhkur ja loorberilehed, keeda 20 minutit.
5. Lisa ka tomati-, kurgi- ja sibulatükid ning keeda 20 minutit.
6. Viimasena lisa äädikas ja tükeldatud till, keeda veel 2–3 minutit.
7. Vala kuum salat steriliseeritud purkidesse ja kaaneta.

Kogustest valmib 7 liitrit.

HEA IDEE! Värske kurgi asemel võid kasutada ka marineeritud kurki. Lisa need tükeldatuna koos äädikaga kõige viimaks, keeda korraks kõik veel läbi ning tõsta boršipõhi purkidesse.


Allikas: Toidutare
***************************************

Ma arvestasin koguseid puhastatud juurikate kohta, nii et turult ostsin kõiki asju paarsada grammi rohkem. Ilmselt seetõttu tuligi mul seda suppi ligi 8 liitrit. Värske kurgi asemel kasutasin marineeritud kurki. Tomatit ei koorinud. Peeti panin sihilikult umbes 200 grammi rohkem, kuna mulle maitseb peedine borš. Üldiselt ei ole hullu, kui sada grammi rohkem-vähem neid juurikaid saab, need mõjutavad rohkem kogust kui maitset.
Äädikat panin enda koguse kohta 5spl, soola 6spl. Musta pipra panin jahvatatuna, siis on hiljem suppi mõnusam süüa. Tilli panin umbes 1spl. Suhkrut ja õli panin nagu retseptis kirjas, ei ole liiga õline ega magus.
Keetsin suppi tükk aega kauem, kui retseptis kirjas, igas etapis ilmselt 10-20 minutit rohkem. Mul on 10-liitrine pott ja mulle tundus, et asjad lihtsalt ei keenud selles õige ajaga korralikult pehmeks. Kui nüüd külmalt seda sõin, siis oli just see paras väike krõmps veel sees, ei olnud liiga pehme ega liiga kõva. Mina olen selle retseptiga väga rahul ja ilmselt teen järgmine aasta uuesti. :)

Kommentaare ei ole: