neljapäev, 28. mai 2015

Rohenäpu reportaaž: ülevaade aiamaast

Minu imearmsad nunnud arbuusid kasvavad aina suuremaks. Lausa lust on jälgida oma silmaga, kuidas need kaks arbuusi kasvavad. Ja minu suureks üllatuseks ärkas ka üks mitu nädalat varjusurmas püsinud arbuusialge ja on suuremaks muutunud. Ei tea, kas sain õigele kastmisreziimile pihta ja lõin soodsad tingimused, aga tundub, et neile meeldib me aknalaual pesitseda. Nüüd tulev veel paar kuud kannatlikult oodata ja siis saame loodetavasti ka maitsta, mis minu selle-aastasest "kasvatame imelikke asju kodus" projektist lõpuks saab. :)


Aga ega arbuus mu ainuke hoolealune ole - ma ikka kasvatan juba traditsiooniliseks saanud kirsstomateid ja teravaid pipraid ka. Nädala alguses kolisingi suurema osa oma aiamaast aknalaudadelt rõdule ümber. Tuppa sai kõvasti valgust juurde ja rõdu sai palju rohelisemaks. 
Kokku kasvab mul tänavu neli erinevat sorti põõsastomateid - juba vanad lemmikud Vilma, Venus ja Aztek ning uue tulijana Bajaja. Lisaks on pildilt välja jäänud kõrge tomat Black Cherry, aga ma kahtlustan, et sealt ei tule mitte ühtegi tomatit. Olin sunnitud toas tal mingi hetk ladvad maha lõikama (ei mahtunud enam aknalauale ära) ja peale seda on ta küll ohtralt kõrvalharusid ajanud lehtede juurest, aga mitte ühtegi õisikut näha ei ole. 

Siis on mul veel kaks väikest lillekasti kultuur-rukkilillega (laste valik), millel on juba esimesed õienupud näha. Lapsed on üliõnnelikud, et nende valitud lill lõpuks õitsema hakkab. 
Aknalaua taganurgas on kaks lillepotti Crimson salatiga. Sellele taimele meeldib õuekolimine kõige rohkem - toas kiratses kasvada ja ma juba kaalusin minemaviskamist, aga nii kui õue sai, on kohe kasvu viskama hakanud. Täna hommikul saingi rõdule jalutada ja võileivale kaks lehte salatit noppida. Luksus. :)
Aknalaual tagantpoolt ette lugedes ongi Crimson salat, rukkililled ja siis teine minu "vaatame, kas õnnestub" projekt - nuikapsas. Hetkel tundub, et pigem ei õnnestu, sest viiest taimest ainult ühel on see nuikapsas ka kasvama hakanud, ülejäänud on ainult pikk peenike vars ja lehed. Ka sellele taimele meeldib rõdul elutseda, kasv sai hoogu jurude ja lehed on palju ilusamad. 
Kõige äärmine on põõsasroos, mille ma sain kingituseks ja üritan nüüd järjekordselt elus hoida. Senised katsed on küll näidanud, et need põõsasroosid kaua ei kesta. Aga ma ikka lolli järjepidevusega üritan. :D
Põrandal keskel on suures potis rabarber. Kuigi internetist leidsin küllaga infot, et see peaks väga edukalt ka potis kasvama, siis hetkel on küll üsna hädine see taim. Väga vaevaliselt tulevad uued lehed. Kaalun varianti, et kaevan hoopis ema aiamaalt ühe rabarberijuurika välja ja istutan selle nigela taime esemele. Emal on nii võimas rabarber, et jagub endale, mulle ja õele ning veel aiamaanaabritele jagamiseks ka ja ikka on üle. Käisingi just nädalavahetusel Tartus ja tassisin 5 kilo rabarberit koju kaasa (bussiga). Üleeile keetsin esimese laari rabarberi-kiivimoosi ära, ilmselt teen natuke veel juurde. 

Pildil (ja rõdul) ei ole teravaid pipraid ja maasikaid. Teravad piprad alles hakkavad õitsema ja ma ei julge neid veel rõdule tõsta. Kokku on mul 4 sorti pipraid - Koral, Jamaican Bell, Hungarian Hot Yellow Wax Pepper ja üks tundmatu pipar, mille Magicu käest sain. Ühe tundmatut sorti tomatitaime sain temalt ka, see on koos pipraga toas. 
Maasikataimed ostsin Luige laadalt. Plaanisin küll ise seemnest kasvatada, aga ei jõudnud kuidagi seemnete külvamiseni ja siis oligi juba liiga hilja. Tegelikult on mul veel üks maasikataim, mis hakkas mingil väga müstilisel viisil tomatitega samas istutuskastis kasvama. Ma ei tea, mis sorti see on või kuidas see sinna tomatite juurde sai, aga olemas ta oli ja ootan huviga, mis sellest taimest lõpuks saab. 

Teine müstiline taim minu kodusel aiamaal on üks eelmisel aastal kasvatatud põõsastomat, mis siiamaani kasvab ja annab saaki. Istutasin kevadel värske mulla sisse ja sellest sai ta sellise energialaksu, et kukkus õitsema ja praeguseks on lapsed umbes 10 tomatit juba saagiks saanud. Teist samapalju on veel küpsemas. Varasematel aastatel on mul see Hungarian hot pepper niimoodi ületalve kasvanud ja kolm-neli korda saaki andnud, tomatid pole seni veel nii pikalt vastu pidanud. Põnev on jälgida ja katsetada. :)

Ja ongi kõik. Selline väike rõdu-aiamaa mul ongi tänavu. Oleks ilmselt suurem, aga rohkem lihtsalt ei mahuks. Aga ma olen sellegagi väga rahul. :)

Kommentaare ei ole: